tirsdag den 25. september 2012

D. 25/09-2012


Vi startede timen  med at uddele opgaver om at fortælle om NV, AT, AP, SM til forældreaftenen.

 

Dernæst fortalte Mike om hjemmeopgaverne og fortalte hvad vi skulle være opmærksomme på:

-Husk at skrive forklaring –facit er ikke nok – Hvordan er du kommet til resultatet?

-Undgå ordene ”den”, ”der”, ”det”.

 

Mike havde en lille ’morgen-opgave’ hvor vi skulle se på et puslespil i en retvinklet trekant hvor der i den ene trekant var en brik til overs. Grunden til der var en brik til overs var fordi de to trekantede puslebrikker ikke have samme hældningstal og der derfor var et knæk på trekantsformen i puslespillet.

 

Dernæst gennemgik Mike brøkregning…

 

Gange brøk med et tal

 

Man ganger en brøk med et tal ved at gange i tælleren og beholde nævneren:

3*(2/7)=(3*2)/7=6/7

 

Dividere brøk med et tal

 

Man dividerer en brøk med et tal ved at gange i nævneren og beholde tælleren:

(8/9)/4=8/(9*4)=2/9

 

Dividere en flerleddet størrelse med et tal

 

Man dividerer en flerleddet størrelse med et tal ved at dividere hvert af leddene med tallet:

(a+b)/c=a/c+b/c

 

Forlænge en brøk

 

Man forlænger en brøk med et tal ved at gange tæller og nævner med tallet:

4x/0,25=(4x*4)/(0,25*4)=16x/1=16x

 

Forkorte en brøk

 

Man forkorter en brøk med et tal ved at dividere tæller og nævner med tallet:

6/9=(6/3)/(9/3)=2/3

 

Gange to brøker

 

Man ganger to brøker med hinanden ved at gange tæller med tæller og nævner med nævner:

(3/2)*(4/9)=(2*4)/(3*9)=8/27

 

Dividere med en brøk

 

Man dividerer med en brøk ved at gange med den omvendte brøk:

1/(1/2)=1*(3/2)=3/2

 

Dividere brøk med brøk

 

Man ganger med den omvendte brøk:

(2/3)/(4/5)=(2*5)/(3*4)=10/12=5/6

 

Sætte på fællesbrøkstreg

 

Man kan addere eller subtrahere brøker med samme nævnere ved at addere eller subtrahere deres tællere:

2/7+3/7=5/7

 
M.V.H

Elisabeth
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar