Vi startede timen med
at uddele opgaver om at fortælle om NV, AT, AP, SM til forældreaftenen.
Dernæst fortalte Mike om hjemmeopgaverne og fortalte hvad vi
skulle være opmærksomme på:
-Husk at skrive forklaring –facit er ikke nok –
Hvordan er du kommet til resultatet?
-Undgå ordene ”den”, ”der”, ”det”.
Mike havde en lille ’morgen-opgave’ hvor vi skulle se på et
puslespil i en retvinklet trekant hvor der i den ene trekant var en brik til
overs. Grunden til der var en brik til overs var fordi de to trekantede
puslebrikker ikke have samme hældningstal og der derfor var et knæk på
trekantsformen i puslespillet.
Dernæst gennemgik Mike brøkregning…
Gange brøk med
et tal
Man ganger en
brøk med et tal ved at gange i tælleren og beholde nævneren:
3*(2/7)=(3*2)/7=6/7
Dividere brøk
med et tal
Man dividerer en
brøk med et tal ved at gange i nævneren og beholde tælleren:
(8/9)/4=8/(9*4)=2/9
Dividere en
flerleddet størrelse med et tal
Man dividerer en
flerleddet størrelse med et tal ved at dividere hvert af leddene med tallet:
(a+b)/c=a/c+b/c
Forlænge en brøk
Man forlænger en
brøk med et tal ved at gange tæller og nævner med tallet:
4x/0,25=(4x*4)/(0,25*4)=16x/1=16x
Forkorte en brøk
Man forkorter en
brøk med et tal ved at dividere tæller og nævner med tallet:
6/9=(6/3)/(9/3)=2/3
Gange to brøker
Man ganger to
brøker med hinanden ved at gange tæller med tæller og nævner med nævner:
(3/2)*(4/9)=(2*4)/(3*9)=8/27
Dividere med en
brøk
Man dividerer
med en brøk ved at gange med den omvendte brøk:
1/(1/2)=1*(3/2)=3/2
Dividere brøk
med brøk
Man ganger med
den omvendte brøk:
(2/3)/(4/5)=(2*5)/(3*4)=10/12=5/6
Sætte på
fællesbrøkstreg
Man kan addere
eller subtrahere brøker med samme nævnere ved at addere eller subtrahere deres
tællere:
2/7+3/7=5/7
Elisabeth
Ingen kommentarer:
Send en kommentar